19 januari, 2008

Tillbakablick

Så mycket har förändrats. Tiden går fort. "Utvecklingen" går fort. "Hjulen snurrar snabbare". Alltså det händer mycket, just nu för mig. För att förstå hur fort det går och hur mycket som hänt, tittar jag ibland tillbaka på de videosnuttar som finns på nätet (tack Utvecklingen!), med mina dåvarande (och ibland nuvarande eller nytillkomna) musikfavoriter. Musik har alltid haft en stor plats i mitt liv. Jag kan minnas saker, plötsligt, när jag hör en viss låt eller ett visst musikstycke. Jag kan känna lukter, smaker, se personer som jag inte visste att jag mindes. Komma ihåg politiska skeenden, tankar och oro för framtiden som fanns då.

1983 var ett år som betydde mycket förändring för mig. Jag bytte skola, bytte klass, bytte umgänge, öppnade för nya intryck. 1983 såg Bono ut så här. En av de stora sångerna för mig det året var Sunday Bloody Sunday. Musikaliskt upptäckte jag dock något för mig helt nytt. The Cure. Dittills hade jag mest lyssnat på Trackslistepop som visserligen innehåller pärlor som Eurythmics och David Bowie, men också mycket slit-och-släng-musik och one-hit-wonders som jag inte ens minns melodin till. (Nu när jag letar igenom YouTube efter videos från den tiden, slår det mig för övrigt att Robert Smith i den här viden och Johnny Depp som Edward Scissorhands har vissa gemensamma nämnare.)

Det året hände en hel del, enligt Wikipedia. Här är några saker jag också minns. Greenpeace försökte stoppa kärnavfall från Ringhals. Ebba Grön meddelade att de la av, liksom Björn Borg. Bomber i Beirut (Amerikanska ambassaden) och i Paris (Orly-flygplatsen). Ubåtskränkningarna fortsätter. Löntagarfonder, 4 oktober, Ola Ullsten, Ove Rainer. Stora strömavbrott under mellandagarna.

Tiden går. Så länge sen. Undrar vad framtiden har i sitt sköte?

Inga kommentarer: