29 mars, 2008

Sommartid i vintertid bittida och sent

Ursäkta om jag tjatar. Men sommartid nu? Det ligger för-i-helvete snö på marken! Inte kan vi ha sommartid mitt i vintern.

Sommartiden är en lustig historia. Tydligen är den till för att folk vill kunna utnyttja de ljusa kvällarna. Då tycker de att alla ska gå upp en timme tidigare för att de ska kunna vara uppe en timme senare. Eller hur blir det nu, för att de ska kunna gå och lägga sig en timme tidigare utan att behöva ursäkta sig. Dumma morgonpigga människor.

Jag är inte byggd för sommartid. Jag är byggd för vintertid. Alltså att lägga till en timmes sovtid på morgonen oktober-april. Dessutom är jag för att minska ner arbetstiden med en timme om dagen under oktober-mars. För det är då vi verkligen behöver det extra ljuset. Inte ska vi behöva sitta inomhus de få ljusa timmarna när det är som mörkast här i vårt kalla land?

Men nej - det är De Morgonpigga som bestämmer. Morgonpigghet är en dygd. Hur blev det så?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med.
I alla fall är morgontidighet en dygd bland arbetare - medan tjänstemän/kvinnor kan kliva upp några timmar senare - och direktörer ibland ännu senare.

Irriterade mig på det när jag fick veta att glasmästare börjar klockan 7 på morgonen. Detta innebar att jag inte kunde börja den utbildningen. Fanns inga daghem och fritidshem som öppnade så tidigt som 6. Och jag hade varken hemmafru eller hembiträde som kunde ta hand om den saken.

Irriterade mig också på bagaren i bageriet jag var delägare i - som varje morgon då vi kom (kl 6 - jag var ung och barnlös då) tjatade om att vi kanske hade morgontidningen med. Han var bättre än oss - eftersom han varit där sedan klockan 1 på natten. Tidigare än så kan man nästan inte börja.
Men å andra sidan hade vi varit där till klockan 9 kvällen innan.

Men kvällsarbetare är int lika dygdiga som morgonarbetare - som sagt.

Förresten har jag bloggat om rosa...

meta sa...

Jamen visst är det konstigt? Att bagare börjar tidigt är inte så konstigt, för att kunna sälja färskt bröd, men alla hantverkare? Alltså om de ska komma och renovera badrummet eller så, så kommer de jättetidigt innan frukost i värsta fall.

Å andra sidan går de redan halv fyra. Eller tidigare.

Fast det där med dygden. Varför just morgonen? Är det för att det är så pestigt att gå upp tidigt som det är dygdigt?