27 april, 2008

I-landsproblem

Ja jag vet, rubriken är en floskel men den beskriver dagens ämne rätt bra.

Mitt hår behöver färgas eller intensivtonas då och då. (JO det gör det, det var i-landsproblem det gällde eller hur?) Jag brukar hitta rätt okej färger i mataffären, jag menar - varför gå till frisören för något som ändå blir jättefult när det växer ut? Ja det är förstås därför jag föredrar toning - det tvättas ur innan det vuxit ut och ser fult och konstigt ut.

Vad är problemet då? Jo. Modets växlingar. Utbudet har ändrats, det verkar som om min favoritfärg inte är modern längre. Jag hittar den inte. Letar och letar, men nej - färgen finns helt enkelt inte!

Kanske letar jag på fel ställe. Eller så har de helt enkelt tagit ut den ur sortimentet. Eller så är det någon som tycker att alla ska förnya sig med jämna mellanrum och pröva nya moderna färger. (Skit samma om den är jätteful, den är modern!)

Men det vill inte jag. Jag vill ha den där färgen som är så himla snygg i mitt hår, som gör det riktigt färgglittrande i solskenet. (Som döljer silverglittret, men det kan jag ju inte skriva.)

Vid en viss ålder går det inte längre att färga håret blåsvart (Svart Tulpan, ni vet), eller illande lila, utan att det ser alldeles utomordentligt löjligt ut. Jag vill inte ha de färgerna för övrigt, de ger mitt ansikte en alldeles för blekröd ton. (Surt sa räven om rönnbär?) Jag vill ha lite mer röd-koppar-djupmörkt.

Nåväl, jag lyckades till slut hitta något som jag tror är rätt färg. Tyvärr tror jag inte jag lyckats. Löddret var oroväckande lilatonat.

En annan grej när jag ändå är inne på det. Varför måste de ha så läskigt "blommiga" parfymer i hårfärgningen?

Som sagt, I-landsproblem.

Inga kommentarer: