01 augusti, 2008

Feministisk medvetenhet del III

För feministen som precis insett hur strukturen, mönstren, maktspelen återupprepas av både feministen själv och andra - trots att dessa personer är mycket medvetena om strukturen, mönstren, maktspelen, känns det aningen frustrerande. En del kanske ger upp här. Tänker "ska det vara så här så är det ingen idé", tänker att det inte är värt allt kämpande.

Men feminism är kamp. Femte medvetenhetsstadiet kan vara just den insikten. Feminism är kamp, en kamp som förs på så många olika plan samtidigt. Utåt, uppåt, inåt, neråt. Jag måste som feminist inte bara kämpa med mina egna enklaste-vägen-lösningar utan också andras fördomar. Några feminister engagerar sig mer eller mindre offentligt på olika sätt för kvinnors rättigheter, andra väljer att jobba mer på det privata planet. Vilken väg vi än väljer, får vi kämpa.

Vid det här laget har "feministen" från steg ett, den som en gång trodde på myterna om feminism, antingen lagt av och blivit "antifeminist" som "kämpar för jämställdhet" eller helt enkelt förändrats så mycket att den blivit feminist och inte bara kallar sig det.

Sådana här förändringar; processer; tycker jag visar väldigt väl på det jag kallat min blog:
Gamla hundar kan också sitta
det är aldrig för sent att lära sig sitta, det är viljan det hänger på.

Inga kommentarer: