01 september, 2008

Backlashens djup

Nog lever vi i en antifeministisk backlash, alltid.

Jag ska inte skylla på alliansregeringen, men den har inte precis gjort saken bättre. Kanske inte så konstigt, när de består av könsrollskonservativa familjekramare och extremindividualister. Konstigare är dock att extremindividualister sätter sig på tvären mot individualiserad föräldraförsäkring och i stället propagerar för bidrag för att stanna hemma och ta hand om barnen (för futtiga tretusen i månaden, så mycket anser de att ni är värda, kottar, kom ihåg det när ni blir myndiga).

Trots allt är jag glad att jag bor i Sverige och inte i t.ex. USA, där föräldraförsäkringen bara är en spottloska i Mississippi, eller i Tyskland där dagis är svindyrt så det inte lönar sig att jobba. Sverige tillhör de mest jämställda länderna i världen - men vi har låååååång väg kvar.

Alltför lång, med en enorm uppförsbacke nu i backlashen. Förhoppningsvis befinner vi oss i botten, längst nere. Tyvärr har jag nog fel. Om jag slår upp första bästa tidning på nätet just nu, måndag 1 september, finns följande rubriker högst upp i DN: "Gustav" närmar sig New Orleans (handlar om en storm som snart når USA, har redan dödat massor av människor i västindien men det ger inte lika stora rubriker - bild på man i regn + manlig reporter); Ännu en omkom i miljonärsvillan (miljonärsman med fru och dotter försvunna, uppeldat hus, frun funnen skjuten tidigare - bild på nedbrunnet hus); Tak rasade in i köpcenter (olycka i Nacka - bild på män från div. räddningstjänster); Petter Anderssons övergång klar (herrfotboll - bild på herren); Volvoleverantör varslar 280 (bildelstillverkare med anställda i södra Sverige varslar - bild på manlig "branschexpert" och manlig reporter/"expert").

Längre ner kommer reportage från Tjejmilen med bild (på tjejer!) och bilder på tjejer som illustration till reportage om studenters ekonomi och en kvinnlig reporter.

Vi reagerar inte på det här, förrän bilderna och artiklarna ligger på ett annat sätt. Gör ett tankeexperiment, byt ut männen på bilderna mot kvinnor och byt ut Petter Anderssom mot Tjejmilen. Nyhetsvärderingen hos DN:s webbredaktörer är helt klart mansorienterad. Men "normal". En annan tidining har en hel avdelning dedikerad för Kvinnor. Ännu värre, i mina ögon. Det är verkligen att alienera kvinnor och liksom peka på att här, här är det lättviktiga ämnen som smink, mode, mat, barn, hälsa och bantning som gäller. Och lite erotik förstås. Precis som en veckotidning.

Denna Kvinna-bilaga har funnits några år. Den är lika vidrig nu som vid starten. Som någon slags missriktad "nu flaggar vi för kvinnor och tar kvinnor på allvar"-feminism brer den ut sig och gör anspråk på att Visa Vad Kvinnor Kan Och Vill.

Jag tycker det är vidrigt att "kvinnofrågor" fortfarande, 2008, är något som inte ses som allmängiltigt (allkvinnlgiltigt?) utan som Något Annat Än Det Viktiga Och Stora.

Fattar inte folk att genom att undanta kvinnor från resten av världen, så går världen miste om hälften av den kompetens som finns?

Jag längtar verkligen efter förändring.

8 kommentarer:

FumikoFem sa...

Ja det har varit en backlash nu i några år, väldigt många som klagar på feminism och hur "hemskt det är med jämställdhet"
Delvis är det nog för att det blir svårare för könsrollskonservativa att kunna sätta folk i det ena facket efter det andra, så då uttrycks ett slags desperat antifeministisk och könsrollskonservativt bakåtsträvande för att försöka sätta alla alla andra "på plats" typ.

För jag tycker det är en slags könsrollsbacklash som håller på, på olika sätt i samhället, samtidigt som det är allt fler som bryter mot normerna.

Anonym sa...

Ha, ha - jag har en bok som heter "Negerfrågan i USA".

Jämför med Aftonbladet kvinna tex - tänk om man hade Aftonbladet Neger...

Eller DN - Judebilagan...

meta sa...

fumikofem: Tyvärr tycker jag det är alltmer intolerans mot mångfald eller snarare egenart - för att bli accepterad åtminstone i någon kategori kan du se ut och bete dig på sju vissa sätt nu i stället för tre, men avvik litegrann så... För allvarligt, normbrytande är OK bara på "rätt" sätt. Det går ju att normbryta "fel" också - köp hela kitet typ.

kronbergskrattarochler: Precis. Och i dag har de startat en ny kvinnosatsning - "Wendela". Första läsarkommentaren gnällde över att hela Aftonbladet är en kärringsajt och det var tur det fanns andra sajter med "riktiga" nyheter.

Alltså jag blir så... trött. Snart kommer nog ett nytt inlägg. Om jag inte blir FÖR trött.

FumikoFem sa...

Ja alltså jag menade inte att inte var någon intolerans eller motsättning från allt fler könsrolls konservativa mot norm brytandet.

Utan jag tycker det märks att flera konservativa i media exempelvis, kritiserar just norm brytandet och försöker komma med "biologiska" orsaker i det ena argumentet efter det andra samt beskylla feminister för att ungefär "tvinga på andra jämställdhet"

För ja det finns lite mera valmöjligheter, men ju mera av denna mångfald ju mera klagande märker en från konservativa och antifeminister som bara fortsätter men sin misogyna antifeminist propaganda.

FumikoFem sa...

Hoppas det inte gör något att jag skiver två gånger?

Kollade in kvällstidningen som jag har undvikit i flera månader och den nya "Wendela" delen.
Alltså, efter bara en 5 minuter där så fick jag känslan typ att en som kvinna kan vara allt en vill, SÅ länge som en samtidigt låter sig passas in i strikta könsrolls mönster. Så jädrans typiskt :(

meta sa...

fumikofem: Jag har också märkt det, att en hel del antifeministiska ena har totalt feluppfattat allting med feminism. Intolerans dels mot normbrytandet, ja, men också intolerans mot konformism. Alltså att de inte vill att folk ska vara samma i den mening de försöker få folk att tro, att feminister vill att alla ska vara samma. Om du förstår hur jag menar?

Feminism innebär för min del precis om motsatsen - alltså att ingen ska tvingas in i en roll, en norm. Alltså total frihet för människor att känna, älska, se ut hur de vill. På riktigt.

Du får skriva hur många gånger du vill! Såklart. :)

Anonym sa...

Har något fint åt dig...

FumikoFem sa...

meta, jo jag förstår vad du menar, tror jag, att feminism ses som att den vill tvinga alla att vara likadana, det är ju ett av dom hm, argument, som antifeminister kommer med.

När det ju handlar om som du sa, att tillåta alla att vara individuella och fria från normer och förtryck.