01 oktober, 2008

Coccooning?

Nu kommer den där tiden på året då jag helst kryper ner under mitt duntäcke och stannar där så länge det bara går.

Men jag är ingen björn så det går inte. Skulle svälta ihjäl långt innan allhelgonahelgen.

Fast ibland undrar jag om det inte vore bättre att förpuppa sig och vakna upp någon gång när vårsolen värmer i stället för att genomlida ännu en mörkerperiod.

Tyvärr är det ett feministiskt mörker nu också.

Nej, jag skiter i amerikanska bankkriser och presidentval; jag skiter i hysteriska sportreportrar och galna mördare. Jag önskar jag kunde skita fullständigt i Wendela - Aftonbladets nya "Kvinna"-bilaga. Tyvärr kan jag inte det. Jag är fascinerad - sjukligt fascinerad - av hur de kan göra en så fullständigt intetsägande och dessutom misstänkt antifeministisk blaska med ett så pass starkt namn.

Blaskan är döpt efter Wendela Hebbe - journalist, pionjär och kvinna. Ja hon var ju pionjär i och med att hon var kvinna på ett manligt område för hundrafemtio år sen sisådär.

Men inte fasen är Wendelabilagan något nytt, fräscht och banbrytande. Nä, det är Hänt i Veckan korsad med Hemmets Veckotidning, fast på nätet. Rubriker i urval: "Slipp tjat och bråk med KBT" (barnuppfostran - könsrollskonservativt och antifeministiskt att lägga det i "kvinnobilagan"); "Kvinnor: Vi vill ha manliga chefer"; "Höstens hetaste dejtingböcker" och så förstås de obligatoriska bröstcancerartiklarna och kändisfjäsket. NEJ jag tänker inte länka. De ska baske mig inte få ett enda gratisklick från mig.

Wendelabilagan är faktiskt ännu hemskare än den gamla Kvinna-bilagan. Att ha en bilaga som riktar sig till kvinnor, specifikt, är för övrigt i sig en rent antifemininstisk idé. Som om huvudtidningens läsare var huvudsaken, huvudnumret, Det Viktiga. Det är som att måla insidan av brevlådan rosa. Ingen behöver bry sig.

Nä, gör något riktigt radikalt. Gör utrikessidorna till en bilaga som kommer ut en gång i veckan.

Eller skit i att läsa dagspressen. Läs här i stället. Feminist news från hela världen. Här finns dystra rapporter men också en del framsteg. Sånt som får mig att stå ut den här mörka tiden.

1 kommentar:

FumikoFem sa...

Ja en könsrolls-desperata-konservativa-nu-får-det-vara-nog-med-jämställdhet-fanatiker som drar mörkret över världen.

Och kollar en in den delen i den kvällstidningen så möts en av dubbelmoral och ett slags förminskande.
Liksom "här får du och andra kvinnor se kvinnor kämpa med problem och artiklar för dig som kvinna, men glöm inte bort att banta och anpassa dig efter ideal hur en kvinna ska se ut och vara"