20 oktober, 2008

Feminism=radikalt

Nu tror jag att jag har det.

Det som är så radikalt med feminism, är just att det är feminism. Ordet retar upp folk, de får något vilt i blicken och ser ut som de tuggat på en citron för länge.

Undrar om det beror på den hårda antifeministpropagandan som sköljer över oss utifrån i allt från Aftonbladet till Hollywood? Jo, ni vet nog vad jag syftar på: Aftonbladets klappa-på-huvudet-och-tycka-synd-om-"journalistik" som låtsas företräda Quinnan. (Ja, Quinnan, den där märkliga, sköra varelsen som sitter på en piedestal och ska Tas Hand Om av Mannen.) Hollywoods grå mus, plugghästen med glasögon och livlöst hår, den korthåriga pojkflickan, den "lesbiska radikalflatan" och de andra schablonerna av Icke Riktiga Kvinnor dvs. mer eller mindre feministiska kvinnor. Felslutet dessa antifeminister gör, är att tro att en feminist inte är en Riktig Kvinna - för då är hon inte feminist. Som om utseendet spelar roll för ens åsikter.

Så ser inte min värld ut.

I min värld finns det till och med snygga män som är feminister. Inte många, men de finns.

3 kommentarer:

FumikoFem sa...

Ja jag tror att det som du skrev i tidigare inlägg och det nu är det som får folk att börja klaga, för många därute verkar inte tåla tanken på jämställdhet, tål inte att fler kvinnor kämpar emot vad dessa konservativa förväntar sig från dom, och dessa konservativa agerar ofta utifrån det manliga perspektivet, och gillar inte att detta kritiseras.
Det räcker exempelvis med att en börjar diskutera kring sexistisk reklam som objektifierar kvinnor som flera kan börja använda ordet feminist som att det vore ett skällsord, men så är det många könsrolls konservativa antifeminister i media idag som talar och i samhället i stort som snackar skit om feminism.
Sen att alla som klagar på en för att en är feminist endast har fördomar, myter och antifeminist propaganda att komma med i deras "argument" det gör det bara sorligt.

meta sa...

Grejen är att jag tror de tror att feminism på riktigt är som i sagorna, de antifeministiska alltså.

Bland "feminister" används också feminist som skällsord, men då med "radikal" före.

meta sa...

Oj det där blev lite rörigt. Vad jag menar är att jag tror att folk i allmänhet faktiskt tror på skiten från kvällspressen och Hollywood.

Det är som sagt en dans på rosor, det där med feminism. Taggarna gör väldigt ont i fötterna.