05 oktober, 2008

Män är Män och Kvinnor är Kvinnor

Män är Män och Kvinnor är Kvinnor.

Så det så.

Jag tycker det är en lite - enahanda uppdelning. För den som resonerar som att män är Män, tilldelar också männen en uppsättning attribut (dvs. egenskaper, åsikter, preferenser) som de där männen förväntas ha. Oavsett de har det eller inte. På samma sätt tilldelas Kvinnor en uppsättning attribut som de förväntas ha. Gärna motsatta från Män.

Det är som ett slags yin-och-yang; gud-och-djävulen; svart-och-vit motsatspar.

Men så är det ju inte, det vet vi ju, alla vi människor. Vi är våra egna, unika, individer. En del av våra attribut råkar kallas manliga, andra kvinnliga. Men vi har förutsättningar för allt, när vi föds. Det är först i omgivningen som vi uppmuntras till vissa av dem och uppmuntras trycka tillbaka andra.

Kön i bemärkelsen Kvinnor och Män här ovan, är skapade. Att vara människa är mer än så - jag kämpar för alla människors rätt att vara sig själva.

Den radikala åsikten brukar jag få bespottad med ord som "extremfeminist", "radikalfeminist" och i en del osannolika sammanhang "sexist" (när jag påtalar vissa obehagliga saker om män).

3 kommentarer:

FumikoFem sa...

Ja alla är individer, tyvärr som jag skrev nedan så finns det rätt så många konservativa som försöker tvinga in individer i könsrolls facken, för att inte tala om deras tjat om att "jämlikheten har gått för långt" hur kan det gå för långt? Fattar inte hur dom tänker.

Ja just motsatser är väldig poppis som argument, "men om det inte är kvinna och man så blir det ingen mångfald! Ingen spänning!" Liksom seriöst, om något så är det väl mångfald med individer istället för att tvinga in alla i två fack.

Alltid undrat vad en extremfeminist är, för mycket av vadå? radikalfeminist är inte något som jag själv skulle se som en bespottning eller förolämpning om någon kallade mig det.

meta sa...

Javisst, "mångfald" med två "antingen-eller" eller mångfald med betydligt fler än två är liksom inte så svårt att välja på. Tycker jag.

Jag vet inte vad en extremfeminist är, men det är ett ganska vanligt skällsord bland låtsas- och icke-feminister. Antagligen menar de samma sak som när de säger "radikalfeminist", vilket de uppenbarligen inte vet vad det betyder. Men jag tror de syftar på alla åsikter de inbillar sig att feminister har. Som att döda alla män.

Jag är definitivt radikalfeminist.

Är ju av den radikala uppfattningen att kvinnor är folk som alla andra. *bitter*

FumikoFem sa...

Ja radikala idéer behövs faktiskt, och när jag nu tittar på mitt inlägg så ser det nästan ut som att jag ifrågasatte dig, äsch :/ menade det inte så.

Ja när en har den uppfattningen så kommer dom normativa och skriker hur synd det är om "den heliga familjen" eller "det är förtryck mot män!!!" ja det behövs liksom att samhället förändras i grunden, men det fattar få av dom konservativa, jämställdheten har enligt dom "gått för långt" *också bitter*