03 januari, 2009

Feminism på riktigt eller på låtsas

En gång i tiden var jag trogen medlem på den så kallade feminist-delen av sajten feminetik.se. Jag avreggade mig därifrån när måttet blev rågat för sista gången - när alltför många som låtsas (eller kanske till och med själva tror sig) vara feminister hänger där. De skriver inlägg sida efter sida, som är fulla med misogyni och "genusblindhet", inlägg som ställer fram tvivel på om det verkligen finns något sådant som lönediskriminering av kvinnor, rädlsa för att gå ut på kvällen pga. kön/sexuell läggning osv. Såna som t.ex. säger sig låtsas att världen är könsjämställd, men ändå hela tiden drar fram "mansperspektivet" och vill att feminism ska handla om mäns tillkortakommanden. Åt dem har jag bara en sak att säga: regga om er till JÄIF.
Med genusblindhet, menar jag att de inte ser hela innebörden av feminism utan att de helt enkelt tror att varje människa är helt oberoende, att ingen någonsin kan påverkas av vad andra människor i gemen har för förutfattade meningar pga. personens kön.

Nu meddelar feminetiks crew att sajten ska göras om. En hugad feminist har vågat sticka fram hakan för att säga ungefär det jag skriver om ovan. Jag håller fullständigt med. Det var ju ett av skälen till att jag avreggade mig därifrån... jag ville vara på det som feminetik en gång jobbade för att vara - en sajt av, för och med feminister, en mötesplats, en feministisk faktor att räkna med.

Kanske borde jag hoppa med, tillfälligt, för att önska mig en helfeministisk sajt, med högre krav på feminism t.ex. i diskussioner och framförallt på deltagarna i diskussioner. Jag menar inte att alla deltagare måste ha läst genusvetenskap, inte heller att alla måste ha höga akademiska poäng eller ha läst både Butler och de Beauvoir. Jag tror att ett slags - utsållningstest - skulle kunna rädda sajten från alltför låg feministisk kvalitet i diskussionerna.

Kanske olika slags feministiska medlemsskap? En kryssruta där den hugade får fylla i huruvida den anser sig vara nybörjarfeminist, relativt insatt, praktiserande, elitistfeminist eller antifeminist. (Gissa vilka som skulle åka ut fortare än ögat?)

Och några kryssfrågor i stil med:
- Anser du att dagens samhälle är ojämställt mellan kvinnor och män?
(svar Ja eller Nej)
- Anser du att det är kvinnor eller män som oftast är underordnade?
(svar Kvinnor eller Män)
- Anser du att detta förhållande bör ändras?
(svar Ja eller Nej)

Endast svaren Ja, Kvinnor, Ja bör ge medlemsskap. För den som inte kan ställa upp på feminismens allra mest grundläggande tanke - kan inte vara feminist. Jag menar - en potatis kan inte vara en morot, hur mycket den än säger sig vara det.

8 kommentarer:

FumikoFem sa...

Ja jag håller med, skriver ju själv där och en får se hur det blir.

Har haft en trötthet när det kommer till skrivandet ett tag dock, har haft det flera gånger förut så det är inget nytt heller, men ändå.

meta sa...

Jo, fast när den där tröttheten mest beror på att ens med"feminister" inte ens vill kännas vid grundläggande feminism, blir det för mycket för mig.

Att sen sajten tyvärr tillåtit mer och mer otrevliga så kallade debattörer härja fritt, medan framförallt radikala feminister bannats/jagats bort, tyder enligt mig mest på att ingen vågar ta tjuren vid hornen och säga ifrån vad som är OK och vad som inte är det.

FumikoFem sa...

Jo jag kan känna samma sak, samtidigt så har en ju med feminister som håller med om grundläggande feminism så en behöver inte känna sig typ ensam och trött, men en gör det ibland ändå :/

Ja det är deprimerande när flera starka röster tystnar där :(

Anonym sa...

Jag håller med,men hoppas att sajten blir bättre och lättare framöver. För jag tycker ändå att den behövs även om jag själv inte varit aktiv där på länge.

Tack för länkningen förresten! Jag har preciiis bytt till en bättre och snyggare blogg där jag komemr härja loss framöver, så byt gärna ut länken!

meta sa...

Ja, jag hoppas verkligen feminetik får ett lyft och att de feministiska diskussionerna kommer igång ordentligt. På riktigt.

För det behövs en sån sajt. Idén är så bra - en sida för, av och med feminister.

Jag har nu bytt länken! :)

Anonym sa...

Det är tråkigt att du och andra är borta..Det går inte att få till en diskussion på samma sätt längre, oftast iallafall. Jag är en aktiv medlem men jag är grundligt intresserad av en aktiv diskussion och det är helt enkelt inte samma (positiva) cirkeldiskussion längre, som kan så nya frön.. Jag vill prata djupare om kultur och ideteorier men det är mest basalt prat, även om jag uppskattar alla debattörer som är seriösa mycket.
jag stör mig egentligen rätt mycket på jäif och att det antifeministiska tar sån plats. men det viktigaste tycker jag är att det finns fler feministiska seriösa och engagerade feminister än att antifeministerna är jobbiga, så jag tycker det är jättesynd att minst 10 aktiva seriösa kloka feminister bara drog. jag fattar, men det är synd..

Anonym sa...

Jag är verkligt intresserad av att prata feminism aktivt. Jag förstår inte bloggmediet, det är inget för mig, och jag vill ha en filosofisk diskussion och inte monologer. Därför passar feminetik mig. Jag önskar dock litet att det var litet mer som en blandning av ett ballt social feministforum med mer aktivism, och typ
"bangs filosofiska internforum". jag önskar folk ville prata lite mer om filosofi och kultur runt feminism..

meta sa...

Hej Anonym!

Här gäller det att hänga med i kommentarerna... jag har varit rätt upptagen så det är inte helt lätt att få svar från mig... inget personligt alltså. :-)

Ja, jag vill också prata feminism aktivt på något sätt.

Gärna i ett forum, där ens alla smarta (nåja?) tankar finns kvar. Bloggen är för mig ett sätt att skriva mer utvecklat hur jag tänker och tycker runt saker. Men det blir lätt lite enkelspårigt, lite narcissistiskt.

Tyvärr har inte feminetik.se blivit bättre i mina ögon. Så länge icke-/antifeministerna finns kvar och så länge det är så hög tolerans mot låtsasfeminister, kommer jag inte tillbaka. Alls. Har aldrig känt mig säkrare på det.