08 maj, 2009

Medias bevakning av EU-valet

DN har i dag på webben en artikel där de raddar upp kandidaterna till EU-valet.

Alltså kandidaterna från riksdagspartierna och junilistan som redan sitter i EU-parlamentet.

Jag kan förstå att de inte vill att nationalextremerna ska få mer reklam - men samtidigt stoppar de Piratpartiet och F! i samma "låda" och låter bli att presentera t.ex. Gudrun Schyman, som ändå måste sägas vara riksskänd. Det är inte direkt någon statshemlighet att hon kandiderar till EU. Dessutom har hon en rätt läsvärd "bloggduell" med KD:s toppkandidat på Europabloggen. Skulle de inte presenterat KD ifall de inte kommit in i riksdagen? Miljöpartiet? Vänsterpartiet?

TV4 har en liknande hållning - de vill gärna ha reklampengar från de etablerade partierna men de lever ju på annonsörerna så de är förmodligen rätt *ehrm* konjunkturkänsliga - andra annonsörer skulle mycket väl kunna dra in sin reklam om de släppte fram nationalnissarna.

Enligt min mening är det snyggare att gööra en markering mot det parti som inte har demokrati på dagordningen genom att släppa fram andra småpartier, än att ta det fega alternativet att bara låta dem som redan sitter där, komma till tals.

"Åt dem som har, skall varda givet", liksom.


* * * * * *

Ska bli intressant att se om det här pingas på www.startblogg.se och nyligen.se!

3 kommentarer:

Rick Falkvinge (pp) sa...

DN publicerar fakta om partier som syns i opinionsmätningarna. Det är deras uttalade policy.

Det är inte direkt så att PP har fått något gratis, så "åt dem som har, ska vara givet" är ett lite märkligt uttalande i samband med att PP får exponering men inte FI.

meta sa...

Menar du att Piratpartiet finns med i den där listan i DN?

Det såg inte jag.

FumikoFem sa...

Jag undrar samma sak som Meta, såg inget på listan heller.