01 mars, 2006

Gravitation.

gravitation
den attraherande kraft som verkar mellan alla materiekroppar


Jag har fyllt år igen. Blivit ett år äldre, ett år visare förhoppningsvis.

I spegeln tittade en ett år äldre människa tillbaka. Jag kände inte igen den människan, eller jo, det gjorde jag, egentligen.

Förändring.

Men när hände allt det där - när blev de grå stråna så många att det är meningslöst att rycka ut dem? När började kinderna falla neråt? När började ögonlocken hänga? När kom alla bekymmersrynkor i pannan? När kom kråksparkarna i ögonvrån? När började huden på överarmarna bli slappare? När började rumpan kana ner så mycket i byxorna?

Förändring.

När slutade min kropp att vara ung och fast i hullet? När blev dess mest påfallande attraherande kraft densamma som gravitationen?

Fast - det där sista är egentligen inte helt sant, annat än för en utomstående betraktare. Den kropp, vars attraktionskraft min kropp attraheras av, attraheras av min kropps attraktionskraft. Fortfarande.

Kanske lägger jag märke till det mer nu än förr, eller så kanske vår värld verkligen har blivit alltmer ungdomsfixerad.

Förändring.

Inga kommentarer: