10 februari, 2007

Omröstningar

I kväll är det dags för deltävling två i melodifestivalen. Ja, det är ett slags hatkärlek jag hyser till denna tävling. Måste säga, i ärlighetens namn, att jag råkade kolla en mycket kort stund förra lördan. Men jag fick nog illa kvickt. Vilken vidrig programledare de valt. Jag kommer inte titta i kväll - förutom på ett bidrag. The Ark. Ett sommarprogram för ett par år sedan med Ola Salo gjorde att det bandet för alltid kommer att ha en särskild plats i mitt hjärta. Även om jag har svårt för tvåtaktsmusik.

Tidningarna fylls såklart av Melodifestivalfeber. Rubrikerna är i vanlig ordning rätt sanslösa och väldigt oproportionerliga. Men den roligaste rubriken hittills står faktiskt DN för. Årets första nakenchock basunerar de ut på förstasidan på nätet i dag. Aftonbladet förnekar sig inte. Luuk driver med Jessica skriver de, och passar såklart på att sätta in en bild på en tämligen smaklöst klädd kvinna. (Jessica, förmodar jag.) Och Expressen vill inte vara sämre. "The Ark stal min låt" är deras rubrik på förstasidan.

Kvällstidningarna är också förtjusta i såna där röstningsknappar; "polls" eller vad de kallas på datoriska. Ingen är väl förvånad över att de dagen efter en sån där röstning kan skriva "Svenska folket ville ha Carola som vinnare". Men de är inte särskilt pålitliga, de där omröstningarna. Urvalet är ju aningens viktat - de som läste kvällstidningen på nätet just den där dagen och tryckte på en röstningsknapp. Det behöver inte heller vara en ärlig åsikt.

Något oroväckande i den här grenen "omröstning", är Monsters omröstning häromveckan "Monsterbarometern" som finns på deras förstasida. Frågan var: Varför jobbar du? Det gick att välja mellan några alternativ som "för pengarnas skull", "för min egen skull", "för att jobbet är utvecklande och stimulerande" mm. Den här lilla "pollen" förstorades upp till en "undersökning" i ekonominättidningen E24 och svenskarna sa sig jobba mest för pengarnas skull. Tja, med dagens läge med åtstramningar i a-kassa och sjukpenning är det kanske inte så konstigt. Och folk som besöker Monster.se är förmodligen ute efter ett (nytt) jobb.

Det går alltid att förvanska resultat och överdriva för att belysa något eller för att skapa artiklar eller snarare rubriker. Så säljs lösnummer. Så lockas besökare till webbsajter så att det går att få reklamintäkter. Usch ja, blinkande reklam på webbsajter... fast det är ett ämne värt en egen liten drapa.

Inga kommentarer: