02 juni, 2007

Modeord? Nä, mer än så.

Orden för dagen är koldioxidbelastning, utsläppsrätter, Kyotoavtalet och växthuseffekt. Många inslag i media handlar om att minska jordens koldioxidbelastning, framförallt genom att köpa så kallade utsläppsrätter. Fast en utsläppsrätt är ett sätt att köpa sig fri från ansvar, tycker jag. OK, om du liksom jag ibland måste flyga i jobbet, så är det kanske ett rätt bra sätt att göra något i alla fall, eftersom du inte kunde välja tåg eller cykel.

Jag är en stor miljöbov, framförallt för att jag just flyger en del i jobbet och för att huset jag bor i är uppvärmt med fossila bränslen. Sånt ökar koldioxidbelastningen med många ton. Men jag vet om det. Jag försöker faktiskt göra något åt det.

Vi har bara ett jordklot som vi kan bo på, än så länge. Månbas Alpha är science fiction liksom små gröna marsmän. Vi måste ta hand om jordklotet med dess liv - även människorna. Längre ner i texten finns en sida där du kan testa ditt ekologiska avtryck. Kanske är ett sånt där test en droppe i havet, tänker du, och undrar stillsamt om just du bidrar med något. Men vet du, allt hänger ihop. Havet är just många, många små droppar och varje droppe är en del av havet. Alltså betyder varje liten del någonting, sett i sitt stora sammanhang. Om bara du eller bara jag väljer att gå till hållplatsen för att åka kollektivt eller cykla i stället för att ta bilen, betyder det kanske inte särskilt mycket. Men om många fler; du, jag, min granne, din granne, våra grannars grannar, deras grannar; om vi blir många som gör vad vi kan för att minska utsläppen, betyder det något.

Så - låt bilen stå när du inte behöver den. Åk kollektivt, cykla, gå. Kanske hinner du andas lite frisk luft på vägen?

På "My footprint", som finns här kan du testa vilket ekologiskt avtryck du gör!

Mitt avtryck är deprimerande.
"IF EVERYONE LIVED LIKE YOU, WE WOULD NEED 5.1 PLANETS. " ...ja, det är väl bara att skämmas. Och att förändra det som går att förändra. Som att köpa mat som är ännu mer närproducerad, byta ut värmesystemet, inte resa i jobbet, flytta närmare jobbet, kanske rentav byta jobb?

Men jag vill göra något. För att kommande generationer också ska ha en jord att leva på, under drägliga förhållanden. För att mina eventuella framtida barnbarnsbarnbarnsbarnbarn också ska kunna gå ut en senvårskväll och se älvorna dansa över gräset.

Inga kommentarer: