07 augusti, 2007

förändring är utveckling är förändring är utveckling

En förändring leder till utveckling på ett eller annat sätt. Goda förändringar ger positiv utveckling, sån utveckling som berikar en människas liv och gör henne lyckligare och tillfreds. Dåliga förändringar kan spoliera allt som en människa byggt upp under en livstid. Arten av förändring är skillnaden mellan utbrändhet och livskvalitet.

För att vända negativa förändringar till goda, kan det räcka med att söka ett nytt jobb trots fast tjänst, och få komma på en intervju. Självkänslan stiger av vetskapen att en av de utvalda bland alla sökanden är jag. Sen om jag inte får just det jobbet, är inte så viktigt. Jag blev utvald, mina kunskaper är värda något, jag är fortfarande gångbar på arbetsmarknaden.

Arbetslöshet blir efter ett tag deprimerande och nedbrytande. Ovissheten och svårigheten att planera närmsta framtiden tär på kroppen. Trots hög utbildning och fina meriter är det svårt att få jobb inom vissa branscher i dag. Då är det skönt att få veta att ens tidigare liv inte är bortkastat; att någon efterfrågar ens kunskaper och att det var värt studieskulden till CSN.

Utveckling förändrar inte bara insekter utan även människor. Förändringar utvecklar människor. Ibland blir det bra och ibland blir det dåligt. Det svåra är att vända det dåliga till något bra.

Inga kommentarer: