08 augusti, 2007

Imbecill reklam

Reklam är reklam, inte direkt något som skaparna får nobelpris för, nej, jag vet, det är till för att sälja produkten. Men för den skull behöver inte reklamen vara imbecill. Jag brukar gilla att titta på en del program på Discovery channel, t.ex. Mythbusters, American choppers och lite andra program. (Nu har de tyvärr inte så mycket program om stridsflygplan längre, till min stora sorg.)

Tydligen är inte jag välkommen att titta på den kanalen, på grund av mitt kön. Nä, jag ska i stället stå i finklänning och högklackat och vingla på en stege för att beskära äppelträd (jag har inte högklackat eller klänning när jag gör det), vingla runt efter en tung gräsklippare i samma klädsel (har inte högklackat eller klänning när jag klipper gräs heller) eller sätta eld på grillvantarna, alltmedan min Riktiga Man(tm) sitter inne och tittar på Discovery channel med passande ölburk i handen. Enligt deras reklam i alla fall. Här finns en länk för den som vill se den imbecillaste tv-reklamen på väldigt, väldigt länge. Den slår till och med reklamfilmen för Coca-Cola Zero, där en kille ställer sig upp på bussen och brölar nedsättande saker om Icke Riktiga Män dvs. kvinnor/tjejer.

Varför kan de inte göra smart reklam, som ändå riktar sig till målgruppen yngre/halvunga män? Tror reklammakarna att den målgruppen är extra korkade, att de tycker det är så kul med sexistiska "skämt" (snarare reproduktion av könsmaktsordningen skulle jag vilja säga), att det är OK att skildras som en enkelspårig, lat person enbart på grund av sitt kön?

Nej, det är inte feminister som säger att män är djur. Det är vissa reklammakare som gör det.

Inga kommentarer: