18 september, 2007

Tittar på TV

Ja, jag erkänner. Jag gillar TV. Fast inte rakt av, nä, bara riktigt bra TV-serier och några fascinerande dokusåpor. Som CSI eller American Choppers, för att ta en från varje kategori.

CSI - Crime Scene Investigation - gjorde något jag verkligen uppskattar. De gjorde naturvetenskap häftigt. DNA-sekvenser, eppendorfrör, mikroskop, pollen och skalbaggslarver blev plötsligt coolt. Och vetenskapsnörden i vit labrock är inte Den Onde längre, utan Den Gode. Nuförtiden lär de locka med kurser i "forensisk molekylärteknik" och sånt - och intresset har tydligen ökat, för just såna kurser.

Fast det går trender i TV också. CSI har fått systerserier som utspelar sig i Miami respektive New York. Och ett antal andra serier, som inte är riktigt CSI men nästan, fast med lite andra teman. På 80-talet fanns en helt annan deckarserie som utspelade sig i Miami. Just det. Miami Vice. Och så den mörkare Spanarna på Hill Street. Kopplingen är att i Spanarna på Hill Street, spelade David Caruso, som nu gör huvudrollen i CSI Miami.

En aldrig övergående trend är sjukhusserier. Hetast just nu är House. Jag älskar House - bra spelat, mörk underton och verkar medicinskt påläst. Självaste Dr House är inte en tvådimensionell person, som De Goda Mordutredarna oftast är, undantaget CSI med flera mångbottnade personer i persongalleriet. House är cynisk - hans främsta teori är att alla ljuger. Oftast har han rätt - alla ljuger - men kanske inte om det House trodde från början.

Undrar hur det skulle vara att ha Dr House till husläkare. Jag tror inte att jag skulle vilja det.

Tur att det bara är på TV. Här passar det bra med en länk till You Tube; Ebba Grön (eller snarare Thåström) - men visst minns ni? Trots allt har det inte hänt så mycket på 20 år.

Inga kommentarer: