16 oktober, 2007

Miljövänlig lilltå

Jag har visst missat Blog Action Day. I går skulle bloggare världen över skriva om miljön. Sånt gör jag ju här i bloggen då och då. Det här borde jag ha vetat om och gjort något av.

I stället skrev jag om något annat som också är viktigt för mig. För världen kan vara hur miljöanpassad (vilket ord egentligen, ska nog blogga om det någon gång), hållbar och ren som helst, men ändå ojämställd. Nej, jag skiter inte i klimatet. Jag cyklar, går och åker kollektivt. Men jag skiter inte heller i orättvisor som baseras på så godtyckliga saker som hur en människa råkar se ut - om det så är hudfärg eller genitalier vi pratar om här.

Seriöst, jag undrar verkligen var logiken finns för att diskriminera människor på grund av deras genitalier eller hudfärg eller hårfärg eller varför inte form på lilltån? Ja, det kanske är ett bättre sätt att separera människor och dela in dem i grupper; analysera lilltåns form, storlek, färg och allmän beskaffenhet och värdera dem efter två huvudsakliga former - varför inte Rak och Inte Rak (vi kan för enkelhetens skull kalla Inte Rak för Krokig). Raktåade är bäst på att ta hand om Viktiga Saker som pengar och ansvar och sånt. Krokigtåade är inte lika bra på att ta hand om Viktiga Saker utan snarare Hemnära Saker som matlagning och städning och sånt.

Varje hushåll bör ha en Krokigtåad person anställd för att se till att sånt blir gjort bra. Om inte hushållet består av bara Krokigtåade förstås. För balansens skull (och det skulle förmodligen gå emot Naturen annars), måste såna hushåll ha en Krokigtåad som mer tar rollen av Raktåad - något annat går inte an, det skulle kunna sluta i ekonomisk katastrof för de oansvariga Krokigtåade klarar inte av sånt Viktigt.

Äh, det här blir ju helt galet, så här kan det inte gå till. Nej, det borde inte gå till så här. Men ersätt Raktåad med Man och Krokigtåad med Kvinna, så passar det tydligen bättre. Eller ersätt Raktåad med Vit och Krokigtåad med Svart, så smakar det kanske riktigt illa i munnen även på den mest förhärdade antifeminist? (Ja, ni vet. Kvinnor förväntas ju fortfarande vara skapade till Hemnära Saker, så det gäller att vara övertydlig här.)

Återigen - jag vill ha förändring. Nu.

Inga kommentarer: