28 juli, 2008

Blixtar och dunder

Det åskar just nu rejält här och var i mellansverige. På nätet finns ett antal åsktrackers som registrerar blixtar och dunder. Till för freaks, åskrädda och åskälskare, kantänka.

Jag gillar dem, av flera skäl.

Åska är skönt; en urladdning och i bästa fall ett skådespel med intensiva blixtar i mörka moln. Nej, jag tillhör inte kategorin åskrädda, precis. Men jag blir trött och tung i huvudet och hela kroppen när ett åskväder är på ingång. Det är rätt trevligt att få bekräftat att - jo, det stämmer, det var ju åska och inte nattsuddandet, som gör mig trött.

Sen vill jag gärna veta om det är stor risk för åska i närheten av mitt hem, så jag kan stänga av dator och modem i tid. Har råkat ut för förstörda grejor under åskväder tidigare, tyvärr.

Ett åskväder skulle behövas nu. En bra förändring i lufttryck, temperatur och väder vore inte dumt.

2 kommentarer:

FumikoFem sa...

Jag har väl lite tur då som bor i en lägenhet, finns ju åskledning, behöver aldrig dra ur kontakter.
Verkar inte påverkas nämnvärt när det åskar, inte ens när blixten slår ner en 100m från lägenheterna.

FumikoFem sa...

Idag så åskade det, första gången (tror jag) på några veckor, eller så har det åskat och jag inte märkt det.

Tusan vad kvavt det är bara.