31 augusti, 2008

Hår, mode, herrar och damer

"Men ni tjejer behöver ju inte raka er" har en och annan feminist fått höra till leda, när vi talat om skönhetskraven och alla måsten och tabun runt kvinnors utseende.

Här kommer en nyhet. Jo. Tjejer behöver ta bort massor av hår.

Tjejer behöver raka sig på benen, under armarna. Och längs "bikinilinjen" om det inte ska vara brasilianskt förstås, för då ryker rubbet mellan benen också.

Dessutom måste tjejerna noppa ögonbrynen och plocka bort alla synliga hårstrån som sitter fel, som på hakan eller vid bröstvårtan.

Tjejers skönhet verkar för en del sitta i deras hårlöshet. Alltså hårlöst överallt utom på huvudet.

Är det för att manlighet sedan långa tider suttit i ansiktshår? Skägg och markerade ögonbryn kompletterat med en strikt korthårig frisyr och eventuellt rakad skalle?

Kvinnlighet blir liksom motsatsen, hårlöst ansikte och långt huvudhår.

I dagens Svenskan läser jag om hur modeskaparna nu riktar blicken åt dammodet, för herrar. Det är efter 20 år av Conan-ideal åter dags för en mer mjuk man. Inte mig emot. Blir liksom roligare om männen får vara mer än machomän. Så länge det inte slår över och alla måste vara likadana.

Som den radikala likhetsfeminist jag är, tycker jag det är fullständigt självklart att mångfalden är det rätta även inom mode och hårhysteri. Könet ska inte bestämma vilket hår jag anses vara tvungen att ta bort och vilket jag ska anses vara tvungen att vårda ömt.

Fram för fler män i spets och klänning och fler håriga kvinnor!

2 kommentarer:

meta sa...

Nu menade inte jag att män ska bli mer "transiga" utan att det ska vara lika okej för en man att ta på sig en klänning som för en kvinna att ta på sig kavaj och byxor.

Vilket det inte är i dag.

Statyupproret är ett sätt att visa på hur få kvinnor som fått bli statyer. Inte att göra män "transiga".

meta sa...

För övrigt innehåller inte den där länken till malmgrenpaintings något mer originellt än ännu en bild av en avklädd kvinna.

Vilket inte heller är poängen med statyupproret, om någon nu skulle missat det.

- - -
Jisses, vad är det med alla dessa putslustiga typer som inte kan respektera feminister?