23 maj, 2009

Sverige - ett EU-land???

Var på stan i dag med. Skyltarna borttagna. Jag hoppas det beror på något i stil med "olaga affischering" och inte sabotage från antifeminister och andra misogyna typer. Kvinnohatare. (Fast risken är förstås rätt stor att det är de senare som varit i farten. Jag hoppas att det i så fall beror på att det faktiskt finns en reell rädsla att F! kommer med i EU.)

Veronica Svärd skriver mer om oegentligheter i vallokalerna och om kravet på valobservatörer i Sverige.

När det gäller att skicka Schyman till Bryssel, är jag kluven. Jag tror hon skulle kunna göra en enorm nytta där, i Europas patriarkala högsäte. Röra om litegrann bland gubbarna, få dem att tänka till. För allvarligt talat - EU är inte särskilt jämställt, precis som att Sverige inte är särskilt jämställt. Visserligen brukar vi kalla oss "världens mest jämställda land", men det säger inte ett smack - det kan lika gärna betyda att vi är jämställda på nivå 2 på en 100-gradig skala och alla andra ligger på 1,8.

Jag tror Schyman kan röra om en hel del i Sverige, för nästa år är det riksdagsval här. Och jag tror hon kan göra stor nytta - för, som Fiestabloggen skriver - Fi-establoggen: Vem tror inte på Gudrun Schyman?

Inga kommentarer: