04 januari, 2010

Färgkodning

Hm. I inlägget nedanför har jag färgat citatet blått, för att liksom särskilja det från den vanliga ljusgröna textfärgen. Det blå syntes mycket bättre. Och var ganska snyggt.

Fast jag vill inte ha texten i blått - för mig är färger förknippade med känslor och kanske en del koder och symbolik. Jag menar, det är inte någon slump att bakgrunden är svart (dvs. \m/ *headbang* \m/ ), att texten är ljust grön och länkarna rosa-rosa/lila. Det finns inget rött, gult eller blått här, eller vitt för den delen. På bloggen är de komplementfärger för att liksom uttrycka saker som inte kan uttryckas med ord.

Och orange är portförbjudet. Det är så fult så jag mår illa varje gång jag tittar på bloggerloggan och rss-feedsknappen.

8 kommentarer:

FumikoFem sa...

Rosa är fint :)
Och organge? Men orange är fint ju.. *tittar på sin hårfärg* ;)

meta sa...

Rosa är tudelat för mig, jag försöker reclaima rosa så gott det går.

Orange är hemskt i mina ögon - men jag var litet barn på 70-talet med mängder av orange ikring mig... mamma älskar fortfarande orange. Det är nog därför - och för Helly-Hansen-tröjorna vissa gick omkring i, alltså innan det fanns fleece: http://www.bottolfs-verksted.no/klaer/h_hansen/Kl%C3%A6r%20Helly%20Hansen%20Genova%20genser%20orange.jpg

FumikoFem sa...

Mina favorit färger är just rosa, rött och orange, samt variationer på dessa.
När det gäller orange så var det inte så när jag var mindre. För jag fick ibland negativa reaktioner till min hårfärg vilket skapade en negativ känsla i mig själv, nu för tiden så känner jag mig positiv istället :)

meta sa...

"orange" hårfärg? menar du "rödhårig" eller "signalorange" från färgflaska?

meta sa...

Jag menar alltså "rödhårig" som Nicole Kidman (=otroligt vacker) eller "färgat orange" som är meningen att det ska se färgat ut? Stoooor skillnad.

FumikoFem sa...

Menar just att mitt hår är orange, alltså "rödhårig" :)
Och detta med rödhårig, jag har tänkt på det några gånger under åren och undrat varför det egentligen heter/kallas rödhåring? Eftersom håret är inte rött, utan mera i oranga toner.

meta sa...

Ååååh rött hår. Det är snyggt.

Kanske kallas det rött för att det är rödton i det, det finns ju olika nyanser av alla färger, rött blir ett bra samlingsnamn? Eldrött - glöd är röd med elden mer åt orange/gula hållet. Kanske har orange som färg inte funnits i språket så länge som rött?

FumikoFem sa...

Jo det är sant, rödton finns ju med i hårfärgen. Jag undrar också om det är för att orange som färg inte funnits så länge i språket.