06 februari, 2010

Årets rumpchock...

Någon som såg Let's dance i fredags ("i går" hade jag skrivit men jag skrev aldrig klart i lördags, så..)? Tema - 70-tal, som inom danskretsar är lika med discokulor, paljetter och dunka-dunka.

Men inte för Gudrun Schyman, som, till skillnad från flertalet deltagare, faktiskt var med på den tiden och då inte som liten bebis precis. Hon sa sig aldrig ha besökt ett disco under 70-talet, och det tror jag på. För 70-talet var inte bara glitter och ABBA, nej, det var också progg, medvetenhet, solidaritet och barrikader. Och det var där hon var.

Dansen var en smäktande discovals, där slutklämmen var att Schyman, i lila dansklänning, slet av sig kjolen och blottade--- ja inte en naken rumpa precis utan naturligtvis ett glittrande feministtecken! Jag vek mig nästan dubbel där i soffan, det här om något visar väl att feminister har humor (också)? Misstänker att några röster fiskades där - i alla fall i tv-tävlingen.

(För den som av någon outgrundlig anledning lyckats missa kvällstidningarnas följetong med förra årets Lets dance, var den "rumpchocken" en av de kvinnliga deltagarnas bakdel som visades upp under träning - iklädd antingen inga trosor, stringtrosor eller väldigt hudfärgade trosor. Till skillnad från årets rumpchock, då.)

Inga kommentarer: