06 juli, 2007

Regndroppar eller hällregn

I Sverige regnar det på sommaren. I en del landsändar regnar det på vintern också, medan det i andra landsändar snöar den årstiden.

Sommarregn är mjuka, blöta och ljumna. De går över ganska snabbt och sen luktar trädgården fräscht och asfalten luktar så där som bara blöt asfalt kan göra. Solen tittar fram igen med sin värme.

Hällregn kommer också på sommaren. De går inte över lika snabbt, är inte alls mjuka eller ljumna men väldigt, väldigt blöta. Ofta blåser det när hällregnen kommer, molnen ligger regntunga långt nere, nästan vid trädtopparna känns det som.

Nu hällregnar det i södra Sverige. I Danmark också. På Roskildefestivalens leriga åkrar är det rejäla pölar, så rejäla att sjukvårdspersonal på festivalen varnar för drunkningsrisk och uppmanar festivalbesökarna att ta hand om varandra. Det är en uppmaning som borde ges oftare, hela tiden, inte bara i ett sönderregnat Roskilde.

En del påstår tvärsäkert att hällregnen beror på klimatförändringar på grund av mänsklig aktivitet som att flyga flygplan och elda med bergolja. Ja, de har kanske rätt. Klimatet förändras över tiden, mer eller mindre snabbt. Vi människor är effektiva på att anpassa oss och hitta nya sätt att förbättra för oss själva och för vissa valda delar av naturen. Som vackra skogsområden eller unika sjöar. Men inte för gråsuggor, rådjur eller maskrosor. Jo, om de var ovanliga kanske. I "En levande själ" av P C Jersild ser huvudpersonen vid ett tillfälle en kråka - något som är ovanligt i den rätt mörka framtidsskildringen - och beskriver sin glädje över att ha sett den. Det där har suttit kvar som en tanke hos mig, sedan jag läste boken för första gången någon gång i början på 80-talet. Kanske är det en av orsakerna till att jag fortfarande bryr mig.

Jag vet inte om det regnar så mycket nu för att vi har åkt så mycket flygplan i ozonskiktet eller om vi lägger märke till det för att Internet gör att nyheter färdas så oerhört mycket snabbare till så många fler nuförtiden. Men jag bryr mig. Här, på DN:s sidor om klimatet, finns massor av information och tips på vad just du kan göra för att minska eventuell klimatpåverkan. Där finns länk till en internetfunktion för att räkna ut koldioxidutsläppen vid bilresor, jobbresor, duschande eller flygresor, på ClimateCare.

Men, i det stora hela - vem bryr sig? Vi kommer ju i alla fall att dö och jorden gå under och det lilla jag kan göra...

Jag bryr mig. Gör du?

Inga kommentarer: