08 augusti, 2007

Rosa = förlöjligande inte bara i Thailand.

DN rapporterar att thailändska poliser som missköter sig ska bära en armbindel som straff.

"Det här är tänkt att förstärka deras (polisernas) skuldkänslor, förklarar polisen Pongpat Chayaphan."

Jaha... låt mig se om jag fattat det hela rätt. Poliser som "är onödigt otrevliga mot civila, kastar skräp, parkerar olagligt eller kommer för sent" behöver straffas, men bara lite, för det är inte direkt brottsligt, bara otrevligt. Ett lämpligt straff är, enligt polisledningen i Thailand, något som pekar ut poliserna så att de ska få skuldkänslor för att de inte uppför sig väl. Och straffet är att den armbindel poliserna ska bära, är rosa och har Hello Kitty-motiv.

Hello Kitty riktar sig helt klart till småflickor på lekis eller lågstadiet (även om den anime-inspirerade katten blivit kultig även i andra kretsar). En polis är därmed raka motsatsen till småflickor på lågstadiet. Varför skulle annars just rosa och just Hello Kitty vara så lämpligt att straffa dessa maskulina fantastiska lagens väktare?

Det säger en hel del om synen på småflickor och Riktiga Män(tm). Inte bara i Thailand, vågar jag påstå, eftersom samtliga varor som finns att köpa även i Sverige och som är klarrosa, riktar sig till små eller större flickor samt ev. dragqueens. Alltså inga Riktiga Män(tm). Ve den lille gosse som vågar ha en rosa penna eller ännu värre - en rosa tröja. Han kan ju bli skadad för livet...

Sånt här gör mig så trött, så trött. Ja, så trött att jag kräver förändring - NU!

Inga kommentarer: