11 juni, 2009

Feminism är nog fortfarande väldigt, väldigt radikalt

Jag läser i den här tråden på feminetik.se, som även länkas till mitt inlägg Gamla hundar kan också sitta: Feminism på riktigt eller på låtsas och en liten diskussion bryter ut. Som vanligt är därborta, har en del missförstånd uppstått. För den händelse någon skulle vara intresserad, kan jag upprepa ett par saker:
  1. jag har gett förslag på hur feminetik.se skulle kunna, på ett lite humoristiskt sätt, kunna sålla ut såna som inte är feminister redan vid registreringen (alltså antifeminister och kanske andra feminister också t.ex. icke-feminister, låtsasfeminister, ragga-brudar-feminister och annat skojsigt som kan spånas fram, för att sätta en lite roligare ton på sajten)
  2. jag har inte skrivit att exakt de frågorna/feminism-typerna är det som ska gälla (det var mest något som for ut på tangentbordet, det finns säkert massor av frågor som kan ställas på ett lite klurigare sätt för att sålla ut klara låtsasfeminister, t.ex. såna som inte anser att det existerar en ojämställdhet där kvinnor drar kortaste strået eller såna som inte anser att det bör bekämpas)
  3. jag har inte skrivit att frågorna ska ligga öppet utan de bör fungera som ett utsållningsverktyg, tar både icke-feminister och "love-seeking housewifes"-datingbottar
Sen har jag faktiskt ett förslag till.

Kasta ut alla män.

...

GICK NI PÅ DEN ENKLA!!!!


Nä, seriöst, jag har ett par förslag till. Se det som ett tips, jag är förvånad över att ingen har lagt det på tipssidan redan. Gör ett till feminetistforum, ett som syns på utsidan, som heter Debatt. Där kan de "hetare" debatterna eller rättare sagt joho-nähä-striderna föras, så får Diskussion faktiskt vara just Diskussion. Med sträng moderering och flytt av tjafs till Debatt. Ungefär av samma skäl som JÄIF blev JÄIF.

Fast det krävs förstås att de traditionella retoriska inläggsskribenterna som reggat sig som feminetister, håller sig i Debatt och inte kapar Diskussion också.

För min del kan de i och för sig gärna skrota JÄIF, men görs ett till Debatt-forum för feminister som anser att de behöver skälla ut varandra så bör JÄIF döpas om till JÄIF-Debatt så blir det liksom kontinuitet och logik i det hela.

Men behåll Diskusson för just DISKUSSIONER om feminism, ett forum som så väl behövs, där feminister kan diskutera utan att börja med lektion 1 a i feminism.

Kanske kan ett feministinternt forum också behövas, om självskattningen "nybörjarfeminist" finns med, där inga frågor är för dumma för att ställas och där ordförklaringar kan ges, jag menar, det tar lite tid att fatta vad "diskurs" och "kontext" betyder.

Inga kommentarer: